Abonneren

Abonneer je nu voor nieuwe artikelen op deze website!

Meest recente artikel

Veelal gaat de communicatie tussen ouders en de overblijf via de basisschool. Ouders geven berichten aan de overblijf door via de leerkracht van hun kind. Dit kan anders. Een rechtstreekse communicatie tussen ouders en de overblijforganisatie heeft veel voordelen. Het scheelt vertraging en ruis. Daarna wordt de leerkracht niet belast met zaken die de overblijf aangaan. Wanneer kleine vragen rechtstreeks kunnen worden weggenomen/ beantwoord, blijven ze niet liggen en worden ze niet groter. De overblijf kan zo ook worden gezien als een eigen organisatie in plaats van een bijproduct van de school. Neem die rol als TSO (tussenschoolse opvang) en trek de verantwoordelijkheid over de communicatie naar je toe. 

Hoe communiceer je vanuit beleid

Als je dan de communicatie op je hebt genomen, is het natuurlijk wel wenselijk dat je goed communiceert. Trap dan niet in de meest klassieke valkuil die er is: je aangevallen voelen. Zoals bij de meeste organisaties worden de aandachtspunten benoemd en blijven complimenten over positieve zaken meestal uit. Geen bericht is dus goed bericht. Je zal daarnaast merken dat ouders aandacht vragen voor groten en kleine dingen. Soms hebben ze gelijk en soms ook niet. Voel je in elk geval niet aangevallen, maar ontvang de boodschap vanuit de volgende basisgedachte:

"ouders willen het beste voor hun kind en willen daarom dat het bij de overblijf goed gaat." 

Ouders staan dus aan jouw kant en denken met je mee. Soms zeggen ze dat misschien wat onhandig of hebben ze geen inzicht in hoe de overblijf werkt. Accepteer dit en probeer de boodschap te vertalen. Vertaal de verzoeken van ouders naar de werkwijze en de waarden van de overblijf. Geef vanuit die gedachte antwoord. Ter illustratie het volgende voorbeeld; we kennen allemaal de ouder die wil dat hun kind het brood opeet. Daar moet de overblijf voor zorgen, "want nu krijg ik telkens volle trommels terug naar huis". Dit verzoek kan worden afgewezen. Wel kan worden aangegeven dat het kind zal worden gemotiveerd om te eten (standaard werkwijze), maar je kunt het moeilijk naar binnen duwen. Veel ouders geven aan dat het kind dan maar langer de tijd moet krijgen om te eten. Dit kan ook worden afgewezen. Er is eettijd en speeltijd (werkwijze en waarden). Het kind wordt tijdens eettijd gemotiveerd om te eten, daarna gaat de organisatie over in speeltijd waar alle kinderen aan mee moeten doen. Wat de ouder wel kan doen is zelf met het kind praten en vragen waarom het brood niet wordt gegeten. Dan ligt de opvoeding weer daar waar die hoort. 


Communiceren over het kind

Soms is het de overblijforganisatie die juist iets wil doorgeven aan de ouder. In veruit de meeste gevallen gaat het dan over incidenten. (Dat hoeft natuurlijk niet. Het is juist leuk om de positieve punten te benoemen.) Dit wordt als heel moeilijk ervaren en vaak ook gezien als falen van de overblijf. Het wordt dus ook vaak vooruit geschoven. Tot het volgende incident en een groter incident. Dit is niet verstandig en raden we af. Ouders hebben namelijk het recht om te horen dat hun kind zich niet goed heeft gedragen. Daarnaast maak je ouder deelgenoot van de zorg. Ook worden ouders niet overvallen met in een keer een heel groot incident en de opmerking "Ja, het gaat eigenlijk al heel lang niet goed." Communiceer wanneer een kind voorbij de grens gaat. Zorg dat je incidenten vastlegt en betrek ouders vanaf het begin bij de zorg. Geef aan dat je de zorg ook zal delen met de school. Blijf bij je eigen normen/ richtlijnen. Onthoud daarbij dat je als overblijforganisatie het recht hebt kinderen tijdelijk of voorgoed de overblijf te weigeren. Wel moet je dit goed kunnen onderbouwen.

Voor meer informatie over het concreet maken van beleid en vanuit beleid communiceren naar de ouder? neem gerust contact kijk op mijntso.nl/educatief. 


Reacties (5645)