Overblijfjournaal
Informeert, inspireert en brengt in contact
Overblijfcursus

Bent u overblijfkracht? Meld u hier aan voor info over de voorjaarscursus in Haarlem.

AANMELDFORMULIER

Abonneren

Abonneer je nu voor nieuwe artikelen op deze website!

Laatste reacties
Gezien op Twitter
Gezien op twitter

Leuke ideeën gezien op twitter


Albumlijst
Lijst met albums
Gezien op twitter

Leuke ideeën gezien op twitter

Cursusfoto's

Heeft u een leuke cursus, stuur ons uw foto's en we plaatsen hem op deze site. 

Creatief en zo

Crea ideeën voor de overblijf

Mijn TSO op Pinterest
Volg Mijn TSO op Pinterest
Facebook

Volg ops op Facebook

Facebook.com/overblijf

Ik wil naar buiten

Bekend probleem:

Kinderen zijn klaar met eten, lopen naar de gang om hun jas op te hangen en er volgt ruzie. Het ene kind stoot tegen het anderen kind. De ander duwt terug. Waar moet je heen? Hoe voorkom je dit soort incidenten?

De oplossing ligt bij het afsluiten van het eetmoment. Wanneer je dit structureert, ben je preventief bezig. Denk hierbij aan het volgende:

  1. afspraken en vaste patronen

Zorg ervoor dat de afspraken helder zijn. Het maakt niet zoveel uit hoe die afspraken gelden (kan op elke school anders zijn), maar het is van groot belang dat alle begeleiders de afspraken kennen én ook op dezelfde manier uitvoeren. Hierdoor creëer je als overblijf een voorspelbaarheid bij de kinderen. Ze weten wat de afspraken zijn en wat ze kunnen verwachten. De vaste patronen helpen jou om deze afspraken vorm te geven. Een voorbeeld: 

De afspraak is dat je aan tafel blijft zitten totdat alle kinderen uit jouw groepje klaar zijn met eten. (variant: aan tafel tot een wekkertje met een gestelde tijd afgaat). Het patroon is dat je dan eerst samen een liedje zingt en daarna, nadat je bent aangewezen door de overblijfkracht, je tas ophangt in de gang. Niet zitten, is niet aanwijzen en niet je jas ophangen, is niet naar buiten. Hierdoor ontstaat een vaste gewoonte. De kinderen weten wat ze kunnen verwachten. Daarnaast gaan de kinderen gestructureerd naar buiten en lopen ze minder door elkaar heen. Hierdoor zijn er minder conflicten.  

  1. positie

Ga in de deuropening staan wanneer je kinderen gaat aanwijzen. Veel begeleiders blijven in de klas staan. Dit is niet handig. In de deuropening heb je toezicht in de klas en de gang. Ook komen alle kinderen even langs jou. Je kunt ze even wat persoonlijks/ vriendelijks tegen ze zeggen. Dit schept een band.


Bron: cursusaanbod Mijntso/educatief


Reacties

Pagina12345>>>
Pagina12345>>>
Commentaar
Jouw naam/bijnaam
Website url
E-mail
Dit is een verplicht veld
Categorieën
Overblijven adminhulp
Mijn TSO overblijfcursus administratiesysteem voor overblijven en tussenschoolse opvang
Fotogalerie
Creatief en zo

Crea ideeën voor de overblijf


Overblijf uitbesteden

Denkt u erover de overblijf uit te besteden? Neem dan contact op met Tijd voor Overblijf. Deze organisatie heeft een ruime ervaring in het overnemen van overblijforganisaties, waarbij er verschillende uitbestedingsmodellen mogelijk zijn.

Klik hier voor meer informatie.

 

Overblijf sites